Bestrijden van armoede en analfabetisme

De stichting wil het basisonderwijs en de leefomstandigheden van de kinderen in Gambia verbeteren om sociaal- economische groei en ontwikkeling te stimuleren en armoede en analfabetisme uit te roeien. Gambia naar School is een onafhankelijke Nederlandse stichting met een bestuur dat bestaat uit vrijwilligers.

Alles wat de stichting in Gambia onderneemt, moet passen bij de wensen en behoeften van de mensen daar. Vanaf het begin is de lokale gemeenschap betrokken bij de plannen en bij de concrete uitvoering daarvan o.a. door de vorming van een dorpscommissie. Dat heeft geresulteerd in grote betrokkenheid en in de enthousiaste medewerking van de dorpsbewoners.

Uitgangspunten

Gambiaanse cultuur – alles wat de stichting ondersteunt moet passen binnen de Gambiaanse cultuur. De stichting stimuleert en bewaakt het behoud van de Gambiaanse cultuur.

Continuïteit – alles wat geïnitieerd wordt, moet uitvoerbaar en haalbaar zijn en er moet uitzicht zijn op continuïteit van de oplossing.

Betrokkenheid – de lokale bevolking moet zich betrokken en medeverantwoordelijk voelen voor de voortgang en het welslagen van het onderwijs.

Onafhankelijkheid – de hulp van de stichting mag mensen niet afhankelijk maken, maar moet juist leiden tot zelfstandigheid, het dragen van eigen verantwoordelijkheid en het verkrijgen van betere kansen en keuzemogelijkheden. De stichting creëert daarvoor de basisvoorwaarden.

De stichting stelt zich ten doel om op vier manieren (financiële) ondersteuning te bieden op het gebied van educatie, namelijk:

• Betalen van de salarissen
    Elke maand wordt een vast bedrag overgemaakt via Western Union geldtransfer voor de salarissen en lunches. Dit geld wordt opgehaald door de hoofdonderwijzer en uitbetaald aan de leerkrachten. Op deze manier komt uw donatie rechtstreeks bij de school terecht.

• Onderhoud van de school
    De Gambiaanse overheid is al enige tijd bezig met een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Dit houdt in dat scholen zullen moeten voldoen aan enkele basisvoorwaarden. Zo worden scholen verplicht om te zorgen voor toiletten en watervoorziening. Wanneer hier niet aan voldaan wordt, zal de school haar deuren moeten sluiten. De Jola & Mandinka Roots Nurseryschool voldoet aan deze eisen.

• Aanschaf van schoolinventaris en materialen
    Om de werkgelegenheid in Gambia te stimuleren worden meubilair en schoolborden zoveel mogelijk in Gambia aangeschaft. Alleen hoogwaardig in Nederland afgeschreven meubilair dat door donateurs zelf wordt verscheept/vervoerd kan aan de school geschonken worden.

• Bijdragen in de jaarlijkse exploitatiekosten
    De stichting draagt bij in de onderhoudskosten van de Jola & Mandinka Roots Nurseryschool in Madiana- village. Daarnaast stelt zij de school in staat goed schoolmateriaal, als lesboeken, schriften, krijt, pennen, potloden en knutselmateriaal aan te schaffen.

Belangrijkste doelstellingen van het schoolplan

Vergroten van het aanbod in het basisonderwijs in de lokale gemeenschap om sociaal-economische groei en ontwikkeling te stimuleren en armoede en analfabetisme uit te roeien.

De ondersteuning van onderwijs voor meisjes heeft speciale aandacht.

Ondersteunen van het ‘feeding-programme’ dat zorgt voor een dagelijkse lunch voor de schoolkinderen.

Door de initiatieven van de stichting zijn de leefomstandigheden van de kinderen in Madiana aanzienlijk verbeterd en hebben zij zicht gekregen op een betere toekomst.