Dit hebben wij met uw steun bereikt

  • In 2023 brachten Nico Benl en zijn vrouw Jacqueline Kole een bezoek aan de school in Gambia. Onderstaand een fragment uit hun reisverslag.

    Als je door de grote metalen poort de compound van de school betreedt, kom je in een heuse oase terecht. Rondom een groen grasveld staan diverse witte gebouwtjes. Het zijn de klaslokalen, de keuken, opslagruimtes en de logeerkamers voor de twee leraren die van ver moeten komen.
    Nieuw in het rijtje is de bakkerij.
    Hier wordt brood gebakken voor de kinderen. Dankzij de stroom die sinds kort beschikbaar is, kan het deeg nu ook door een machine gekneed worden.

    Er staat ook een nieuw gebouw, nog niet af, maar het feit dat het er staat, zegt ook weer veel over de niet te stuiten ontwikkelingsdrang van het team. Dankzij een extra donatie zijn in het rechter gedeelte inmiddels het nieuwe kantoor en de bibliotheek ingericht. En er wordt al nagedacht over een nieuw klaslokaal in het andere deel.

    De gebouwen zijn kunstig voorzien van prachtige educatieve wandschilderingen. Je kunt met recht zeggen dat de kinderen hier in de wereld van de cijfers en de taal worden ondergedompeld.

    Het is heerlijk toeven op het schoolterein: er groeien allerlei fruitbomen en wuivende palmen en in een hoek van het terrein staat een grote cashewboom.

  • Gelukkig heeft Soloman na het vertrek van Yamadou en Yerre in 2021 drie nieuwe leerkrachten gevonden, twee vrouwen en een jongeman. Zij doen het erg goed en zijn intussen al goed ingewerkt. Het is fijn voor de school dat er meer vrouwelijke leerkrachten bij zijn gekomen. Zij zijn een rolmodel voor de meisjes. Onderwijs is belangrijk voor ieder kind, maar voor meisjes in het bijzonder. Een laag opleidingsniveau bij meisjes heeft niet alleen negatieve gevolgen voor henzelf, maar ook voor hun kinderen, familie, gemeenschap en de maatschappij. Onderwijs zorgt voor betere kansen op een baan met een fatsoenlijk inkomen en vermindert ook het aantal kindhuwelijken en tienerzwangerschappen. De stichting help hierin waar het kan door speciaal aandacht te schenken aan onderwijs voor meisjes.

  • In 2021 hebben we helaas afscheid moeten nemen van twee leerkrachten. Zij hebben beiden gekozen voor een andere werkomgeving. Na het overlijden van zijn vader is leerkracht Yamadou nu hoofd van zijn familie en is hij verantwoordelijk voor zijn compound en alle taken die daarbij horen. Leerkracht Yerre, een goede vriend van hem, ondersteunt hem bij deze taken en heeft daarom ook de school verlaten.

    Ook in Gambia zijn 2020 en 2021 moeilijke jaren geweest door de COVID-19-uitbraak. Hoewel er volgens de officiële statistieken maar weinig besmettingen zijn, is er vanaf 17 maart t/m half oktober 2020 een strenge lockdown geweest. Alle scholen waren gesloten; markten mochten alleen op zondag open. Kortom, de hele samenleving was tot stilstand gekomen.

    Op dit moment zijn er zo'n 125 leerlingen die onderwijs volgen. Ze zijn verdeeld over 5 klassen. Er zijn 5 leerkrachten in dienst van de stichting en een kokkin die zorgt voor de dagelijkse lunch. De school is enorm populair in het dorp en omstreken, omdat hij bekend staat als excellente school.

    Er is de afgelopen tijd door de stichting geïnvesteerd in een zonnepaneel, oplader en batterij, zodat de leerkrachten in de les gebruik kunnen maken van muziek ter ondersteuning van (andere) lesvormen.

    Onze J&M Roots nurseryschool in Madiana is na een half jaar op 12 oktober 2022 weer open gegaan. Gelukkig zijn de meeste kinderen weer teruggekomen, maar ze hebben grote achterstanden opgelopen, ook doordat er geen middelen zijn om online onderwijs te geven. Zowel de school als de ouders zijn niet in het bezit van computers en daarnaast zijn de stroomvoorzieningen in het dorp zeer beperkt. In een ouderbijeenkomst uitten de ouders hun bezorgdheid over de opgelopen achterstanden van hun kinderen.

  • Eén van de oprichters van de stichting Foelke Vos en haar zoon Siljan brachten een bezoek aan de school in december en bezochten het regiokantoor van het Ministerie van Onderwijs. Doel was te vragen of de overheid op termijn een deel van de salariskosten op zich zou willen nemen. De ambtenaren vertelden dat de overheid alleen salarissen van de primaryteachers betaalt en nurseryschools niet door de overheid worden ondersteund.

    Naar aanleiding van het gesprek op het regiokantoor zijn we met het hele onderwijsteam van onze school om de tafel gaan zitten. De school, in 2004 opgezet als nurseryschool, heeft inmiddels zo’n hoog eindniveau (ook als zodanig beoordeeld door de onderwijsinspectie) dat leerlingen die nu van onze school komen twee klassen overslaan als ze naar de primaryschool gaan die op een uur lopen (!) ligt. Soloman en de andere leerkrachten stellen voor de nurseryschool uit te breiden met twee primaryklassen met officieel opgeleide primary-leerkrachten. Leerlingen van de nursery stromen dan gemakkelijk door en hoeven niet, zo jong en klein als ze nog zijn, een uur te lopen naar de verafgelegen primaryschool. En... op termijn zou de overheid de salarissen dan kunnen betalen.

    • De leerkrachten Yerre, Yamadou en Bintu behaalden na drie jaar summerschool hun certificaat als nurseryteacher.
    • De Jola and Madinka Roots Nurseryschool is een excellente school en wordt als zodanig aangemerkt door de onderwijsinspectie. De resultaten van de leerlingen zijn zeer hoog; zelfs zo hoog dat de leerlingen van nursery 3 het niveau hebben van klas 2 van de primary school.

  • Het vijfde klaslokaal is gebouwd, zodat nu alle leeftijdsgroepen een eigen lokaal hebben. Het leerlingenaantal stijgt naar 125.

  • Wij bezochten voor de vijfde keer de school en waren onder de indruk van de hoge kwaliteit van het onderwijs.
    • Er zijn 4 nieuwe lokalen gebouwd en een vijfde staat gepland voor 2016 zodat straks alle leeftijdsgroepen een eigen lokaal hebben.
    • De stichting betaalt elke maand de salarissen van 5 onderwijzers en een kokkin.
    • Zoon Mohammed van Soloman en Bintou is geboren.
    • Overlijden van mister Colley. Meneer Colley, is al vanaf de oprichting in 2004 bij de school betrokken. Hij was niet alleen een goede leraar, maar hij was ook erg belangrijk voor de school, omdat hij door zijn leeftijd (bijna 50) veel respect afdwong. Hij woonde in het dorp en iedereen kende hem. Ouders luisterden als vanzelfsprekend naar wat Meester Colley zei. Hij kon vanuit die positie de ouders wijzen op hun verantwoordelijkheid. Een onmisbare rol, omdat lang niet alle ouders goed voor hun kinderen zorgen. Mister Colley was de leerkracht in nursery 1. Met een enorme rust en kalmte bracht hij de jongste leerlingen de beginselen van taal, rekenen en omgangsvormen bij. Wij zijn meester Colley erg dankbaar voor zijn inzet voor de school. Hij zal heel erg gemist worden.

  • Soloman rondt zijn lerarenopleiding af. Hij volgde deze opleiding drie jaar lang naast zijn drukke baan als hoofd van de school en leerkracht. Petje af!

  • Dankzij de inzet van Britse en Gambiaanse militairen zijn in het afgelopen half jaar maar liefst twee grote nieuwe lokalen gebouwd naast ons oorspronkelijke schooltje. Dit betekent dat twee van de drie groepen (Nursery 2 en 3) nu een prachtig ruim eigen lokaal hebben.

  • Het afgelopen jaar is er veel gebeurd in de J&M Roots nurseryschool in Madiana. Dankzij het bezoek van Bronwyn Henebury van half januari tot half april heeft de school een grote ontwikkeling doorgemaakt. Bronwyn deed in 2008 eindexamen en wilde voordat zij zou gaan studeren graag een paar maanden vrijwil-ligerswerk doen in Afrika. Begin januari vertrok ze met een koffer vol met spel- en knutselmateriaal naar Gambia, waar ze gastvrij door Solomon werd opgevangen. Drie maanden lang was ze iedere dag op de school. Hierdoor kon ze ons uitvoerig verslag doen van het reilen en zeilen op de school. Hoewel Solomon in zijn eentje tot nu toe veel goed werk had verricht, zag Bronwyn veel mogelijkheden het onderwijs te verbeteren. In overleg met de stichting ging Bronwyn aan de slag. Onderstaand een overzicht van alle activiteiten die door Bronwyn zijn ontplooid.


    • Een tweede klaslokaaltje is gecreëerd in het bestaande schoolgebouw zodat kinderen in twee aparte leeftijdsgroepen les kunnen krijgen op hun eigen niveau. En een nieuw lokaal is in aanbouw.
    • Er is een speeltuintje aangelegd met glijbaan, wip-wap en schommel
    • De kinderen maakten een uitstapje naar de zee. Voor velen was het de eerste keer dat ze de zee zagen.

    Stand van zaken algemeen
    • De stichting betaalt elke maand het salaris van 3 leerkrachten en de kokkin. De school telt zo’n 95 leerlingen.
    • Twee leerkrachten, Soloman en Lamin volgen de Teachers Summercourse. Deze opleiding die in de vakantie wordt gegeven en drie jaar duurt, leidt hen op tot bevoegd onderwijzer. Lamin en Soloman hebben afgelopen zomer de Summercourse met veel enthousiasme gevolgd. Op het programma staan o.a. de ontwikkeling van kinderen, pedagogische en didactische vaardigheden en de rol van de ouders bij het stimuleren van hun kinderen om onderwijs te volgen.

  • • Soloman heeft samen met ‘zijn hulptroepen’ een muur gebouwd om het terrein van de school. Een muur is onontbeerlijk voor het verbouwen van de groente voor de dagelijkse lunch. Zonder muur zou de moestuin vertrapt en geplunderd worden door allerlei dieren.
    • Soloman ontvangt iedere maand een salaris, waardoor hij voor het eerst in zijn leven in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien.
    • De moestuin is aangelegd en groentes uit de tuin worden gebruikt voor het bereiden van een lunch voor de kinderen.
    • Door de muur hebben de kinderen nu ook een veilige speelplaats.
    • De stichting heeft les- en spelmateriaal gekocht, zoals lesboeken, leeskaarten Engels, schriften, schrijfmateriaal, voetballen en springtouwen en t-shirts voor de twee voetbalteams.
    • de kinderen krijgen dagelijks een lunch. Deze wordt bereid door een vrouw uit het dorp en betaald door de stichting.

  • • Soloman heeft samen met ‘zijn hulptroepen’ een muur gebouwd om het terrein van de school. Een muur is onontbeerlijk voor het verbouwen van de groente voor de dagelijkse lunch. Zonder muur zou de moestuin vertrapt en geplunderd worden door allerlei dieren.
    • Soloman ontvangt iedere maand een salaris, waardoor hij voor het eerst in zijn leven in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien.
    • De moestuin is aangelegd en groentes uit de tuin worden gebruikt voor het bereiden van een lunch voor de kinderen.
    • Door de muur hebben de kinderen nu ook een veilige speelplaats.
    • De stichting heeft les- en spelmateriaal gekocht, zoals lesboeken, leeskaarten Engels, schriften, schrijfmateriaal, voetballen en springtouwen en t-shirts voor de twee voetbalteams.
    • de kinderen krijgen dagelijks een lunch. Deze wordt bereid door een vrouw uit het dorp en betaald door de stichting.

    2006
    • Stichting Gambia naar school wordt opgericht, start van de werving donateurs.
    • Het bestuur brengt een bezoek aan de school.
    • De school startte met 18 kinderen en nu zijn er al meer dan 54 kinderen! De dorpsbewoners zien hoe goed het gaat met de kinderen die naar school gaan, waardoor steeds meer mensen hun kinderen naar school sturen. Het gebouw is nu echter te klein om alle leerlingen tegelijkertijd les te geven en daarom krijgt één groep ’s morgens en de andere ’s middags les. De twee leerkrachten zijn de jonge Soloman en de wat oudere, ervaren mister Colley.
    • De ouders betalen een minimaal bedrag aan schoolgeld, maar dit is te weinig om leermiddelen aan te schaffen en een salaris voor de leraar te betalen. Ook is het gebouw niet ‘moesonvast’, waardoor Soloman na elke regenperiode veel tijd en energie moet stoppen in de reparatie van het gebouw.
    • Bouw van het toiletgebouw en aanleg van de waterput.

  • Met minimale financiële middelen wordt de school gebouwd. Start met 18 kinderen.

  • November, toestemming verleend aan Soloman Colley door de Gambiaanse overheid voor de bouw van een nurseryschool.